onsdag 20 februari 2019

(Lite försenat blogg in lägg)
19/2
Idag var det första praktik dagen. Spänd å nervös åkte man till praktik platsen. Man blev bemöt med öppna armar när man kom till Toyota på morgonen. Efter som det var strul med Toyota under gårdagen så fick vi en säkerhets genomgång och en rundvisning av verkstan på morgonen. Efter genomgång och rundvisning fick vi tilldelade varsin handledare som satt en till arbete direkt. 

Under förmiddagen gjorde jag tre broms jobb. Vid 12:30 blev det lunch på Toyota. Dem serverade Ugandisk mat så som matoke(kokt bananmos), bönor och annat gott som jag inte riktigt vet var det var för nåt. 

Efter lunch var det dags att börja jobba igen. Fick göra yterligare  1-2 brosmbyten till. Sen fick vi plocka ner och bytta damasker på vänster drivaxel eftersom dom var sönderslitna.
Skulle man gjort det här jobbet i Sverige hade man nog använt sig av brackeclen och papper för att rengöra drivaxeln inan man applicera nytt fett och sätter ditt dem ny damaskerna, eftersom det här är Uganda får man använda sig av det som finns till hands. Så jag och min handledare ren gjorde drivaxeln med tygremsor. När vi rengjort drivaxeln, lagt på med nytt fett och satte ditt damaskerna var det bara att montera ditt den igen. 

Sen när det var dags att sluta på dagen kom en dam som delade ut popcorn till alla mekaniker. Efter vi prata med de andra mekanikerna en stund så var det dags att åka tillbaka till Redchilli. När vi på plats var de bara att hoppa i polen, svalka av sig, torka av sig, upp och beställa mat, äta, duscha, borsta tänderna och sen gå och lägga sig. 

Så såg min första praktik dag ut//David H

1 kommentar:

  1. Det verkar som du har haft en händelserik första dag på praktikplatsen och fick göra en massa saker. Roligt att du delger dig med vad som händer och jag följer med spänning fortsättningen.
    Mvh
    Dan H

    SvaraRadera